Herstel sneller na een blessure met deze drie tips

Herstel sneller na een blessure met deze drie tips

Het is natuurlijk altijd balen als je geblesseerd raakt. Je wilt zo snel mogelijk van je blessure herstellen. In mijn vorige blog las je wat je vooral niet moet doen als je een blessure hebt opgelopen. In dit blog geef ik je drie tips over wat juist wél verstandig is in de periode na een blessure zodat je weer zo snel mogelijk op het oude niveau terug bent.

Het is altijd verstandig om een arts of fysiotherapeut te laten kijken naar de ernst van het letsel. Hierdoor verkrijg je meer inzicht en kun je advies krijgen over wat wel en niet handig is. Bij veel blessures is er sprake van schade aan het bindweefsel. Bindweefsel is verspreid in alle weefsels en organen en heeft verschillende functies zoals ondersteuning, bescherming en structuur. Bekende voorbeelden van bindweefsel zijn pezen, kraakbeen en huid.

Hoewel er verschil zit in hersteltijd van verschillende weefsels zijn er bepaalde dingen die altijd goed zijn om te doen in de periode na de blessure. Als immobilisatie nodig is, bijvoorbeeld door middel van gips, heb je dit trouwens al van de arts of fysio gehoord.

Drie tips

1. Bewegen binnen de pijngrens
Door beweging wordt je zenuwstelsel geactiveerd en is er meer doorbloeding. Dit leidt tot sneller herstel omdat belangrijke stoffen aangevoerd worden en afvalstoffen uit het aangedane gebied worden weggevoerd. Daarnaast heeft bindweefsel de eigenschap zich aan te passen aan de gevraagde functie. Als je dus minder beweegt, gaat het verstijven en neemt de beweeglijkheid af. Voor behoud en herstel van bewegelijkheid is het dus essentieel om te bewegen.

2. Gebruik visolie
Visolie heeft ontzettend veel positieve eigenschappen waarvan een deel ook invloed heeft op herstel bij blessures. Visolie is een natuurlijke ontstekingsremmer en zorgt daardoor ook voor pijndemping. Het verbetert het zuurstoftransport door het lichaam, wat belangrijk is bij blessures.

3. Gebruik vitamine C
Tijdens wondgenezing is er een grotere behoefte aan vitamine C. Het is daarom verstandig dit extra in te nemen tijdens de herstelfase.

Met deze drie algemene tips kun je veilig aan de gang met je herstel. Uiteraard zijn er nog extra opties die meer specifiek voor de persoon of de aandoening zijn. Raadpleeg hiervoor je fysiotherapeut.

herstel

Lees ook mijn andere blog over blessures en waarom je moet uitkijken met ijs.